Blog

Ahmet Turkkani 24 Oktober PROFESSIONAL2

Nieuwe cosmetica

Ahmet Turkkani

Mij valt het op dat consumenten die regelmatig bij een salon komen automatisch een behandeling krijgen zonder dat er wordt overlegd over hun wensen. Er wordt niet ingegaan op de mogelijkheden die er voor die klant zijn. Men gaat er van uit dat de klant tevreden is, terwijl diezelfde klant ineens weg kan blijven omdat ze ergens anders naar toe gaat waar dat wel gebeurt. Terwijl jij hetzelfde in huis hebt maar dat niet communiceert naar de klant. Tegenwoordig hebben we veel meer mogelijkheden bij het behandelen van de huid. Daar waar vroeger de geur, massage en ontspanning het allerbelangrijkste was, staat nu het resultaat voorop. Althans, de huidspecialist wil resultaat terwijl de consument soms geen bewuste behoeftes heeft voor huidverbetering. Het is dus met andere woorden belangrijk dat je van een onbewuste behoefte van de klant een bewuste behoefte maakt. Vooral bij de klant die al jaren komt en tevreden is met van alles wat je tot nu toe hebt gedaan. Maar hoe maak je iemand bewust van huidproblemen?

Nu zit er natuurlijk verschil in mate van huidprobleem. Ik ben hier heel zwart – wit in en denk dat iemand die een ernstig huidprobleem heeft dit zelf ook wel ziet. Dus die zal zelf melden dat hij/zij hier iets aan wilt doen. Maar IEDEREEN die in de salon komt, komt om er beter uit te zien en zich zelfverzekerder te voelen, ook de klant die denkt geen huidprobleem te hebben.

Vaak komt dit doordat men zich er niet van bewust is, of ze denken dat we hier niets aan kunnen doen. Dit komt mede door het beeld wat we uitstralen, of onwetendheid van de klant. Om deze klanten kennis te laten met wat we in huid hebben, hebben we een handspiegel nodig.

STAP 1: Wat ik altijd doe is dat ik een spiegel pak en dit aan de klant overhandig. Dan vraag ik ze om in de spiegel te kijken en om mij te vertellen wat ze graag anders hadden willen zien. Het gevolg is dat IEDEREEN wel iets op noemt wat jou een opening geeft om een behandeling te geven met huidverbeterende producten. Ongeacht of men het heeft over wat couperose, rimpeltjes of een pigmentvlekje: de poorten naar huidverbetering staan helemaal open!

STAP 2: Vertel de klant dat je kleine veranderingen in de behandelingen wilt doorvoeren om te kunnen voldoen aan haar verwachtingen. Vertel ook erbij dat je het liefst een ander product pakt. Wacht de reactie van de klant af: vaak zeggen ze dat ze wel open staan om iets anders te ervaren.

STAP 3: Na de behandeling kom je terug op wat je anders hebt gedaan en wat men thuis aan producten zou moeten gebruiken willen ze dit probleem opgelost hebben. Maak de klant duidelijk dat ze niet per definitie vaker hoeft te komen, als ze maar wel de producten thuis gebruikt.

Na stap 3 kun je de klant adviezen voor thuisgebruik geven en een nieuwe afspraak inplannen. Hopelijk een nieuw soort behandeling!


Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone