Blog

Ahmet Turkkani 11 Mei EYE

Kraaienpootjes, een ondergeschoven kindje

Ahmet Turkkani

“VERTEL JE KLANTEN DAT EEN NACHTCRÈME SMEREN ECHT NIET WERKT”

In Engeland heten ze crow feet, in Duitsland spreken ze van Krähenfüße en in Frankrijk noemen ze de fijne rimpeltjes rond de ogen ‘pattes d’oie’ (ganzenvoetjes). De kraaienpootjes mogen dan in elke taal gezellig klinken, ze vormen echt een ondergeschoven kindje, vindt Ahmet Turkkani van Dermaesthetics. “Er zijn veel mensen die behoorlijk wat aandacht besteden aan hun wenkbrauwen en hun wimpers, dat is een hype. Allemaal prima. Maar wat heb je aan een mooi stel wimpers en wenkbrauwen als je huid er een beetje verdrietig bij kijkt?” De trainer over de kraaienpootjes.

eye

Hoe ontstaan ze? Ahmet: “Allereerst natuurlijk door de huidveroudering waardoor de huid verkleefd raakt aan de onderliggende spiertjes. Daarnaast hebben we de herhaaldelijke mimiek van lachen, huilen, praten en knipperen met je ogen. Dat betekent dat de verkleving van je oogkringspieren alleen maar erger wordt. Zo ontstaan er kraaienpootjes. Die kunnen heel charmant zijn – je kunt heus wel een rimpeltje of wat kraaienpootjes hebben, als de huid voor de rest maar verzorgd is. Maar soms laten ze mensen er verbitterd, vermoeid of verdrietig uitzien. Als het ‘all over’ een verdrietig beeld geeft, kun je er beter wat aan doen.”

Wat zijn de opties? Ahmet: “We hebben bij Dermaesthetics bij al onze merken specifieke oogproducten die met name draaien om peptiden. Dit zijn heel fijn-moleculaire eiwitten die zich binden aan je eigen huid en die ook heel goed getolereerd worden door je eigen huid. Er zijn heel veel soorten peptiden. Voor kraaienpootjes heb je de huidverjongende peptiden nodig en de signaalpeptiden. Deze laatste proberen de werking van botulinetoxine na te doen. Als je dus nog niet toe bent aan botox of je wilt het niet – of je vindt het eng – dan kan je de kraaienpootjes met behulp van deze producten heel goed aanpakken. Ze komen niet in je spier, zoals botox,

new sos eye rescue jar2

OOGPRODUCTEN DERMAESTHETICS
Nimue
➤ Eye Serum
➤ Anti-ageing Eye Cream
➤ Collagen Eye Film (masker, ook voor professioneel gebruik)
➤ Age Intelligent eye serum
pHformula
➤ E.Y.E. Recovery
➤ S.O.S. Eye Rescue
PCA skin
➤ Ideal Complex Eye Cream
➤ Ideal Complex Eye Gel
➤ EyeXcellence

maar leggen een eiwitblokkade aan in de huid waardoor de prikkeloverdracht van je synaps niet volledig is. De contractie, de spierbeweging en de huidbeweging worden daardoor aanzienlijk minder. De synapsen stuiten op de eiwitblokkade en daardoor lijken rimpels minder diep.”

Wat zijn de grootste misverstanden rond oogproducten? Ahmet: “De eerste is dat ze niet nodig zijn. Dat je de huid rond de ogen ook heel goed in zou kunnen smeren met je dag- of nachtcrème. Dat is echt onzin. Je hebt veel minder talgklieren rond de ogen dan in de rest

“Als je op leeftijd bent, met veel rimpels rond de ogen, gaan die mooie wenkbrauwen je echt niet redden”

van het gezicht, dus de opname is daar veel minder goed. Je hebt rond de ogen specifieke producten nodig die bestaan uit fijn-moleculaire werkstoffen die wél door de huid opgenomen kunnen worden opgenomen. Bovendien bevatten dagcrèmes vaak zonnefilters met metaaldeeltjes. Die kunnen in je ogen komen, waardoor je de hele dag geïrriteerde ogen hebt. Je kunt je dagcrème beter smeren tot aan het harde deel van je oogkas. Verder denken veel mensen dat je oogproducten niet op jonge leeftijd nodig hebt. Een oogcrème is een product waar mensen vaak veel te laat aan beginnen, terwijl de eerste droogtelijntjes juist rond het oog ontstaan.

 

 

 

Ze spenderen eerder geld aan het gezicht en op lange termijn denken ze pas aan de ogen. De oogcrème wordt dus op de tweede plek gezet hoewel dat niet terecht is. Het stukje huid rond de ogen verdient echt éérder aandacht en ook ándere aandacht – als je het heel goed wilt doen vanaf je twintigste.”

Nog meer misverstanden? Ahmet: “Zeker! Mensen denken vaak dat door het gebruik van een oogcrème de donkere kringen verdwijnen. Dat is dus ook lariekoek. Donkere kringen hebben meestal te maken met pigment onder het oog en dat betekent dat je met pigmentcrème – die pigment afbreekt – moet smeren en niet met oogcrèmes. Je moet dus echt kijken waarom iemand bij je komt. Gaat het om de lijntjes, om de donkere kringen of om de vochtophopingen? Kies het juiste product of de juiste behandeling.”

Welke behandelingen heb je in het portfolio? Ahmet: “We hebben professionele oogmaskers op basis van hyaluronzuur die sterk hydrateren, waardoor fijne lijntjes minder zichtbaar worden. Daarnaast hebben we collageen oogmaskers. Een alginaatmasker – dat een soort gummetje wordt als het opdroogt – werkt kalmerend op vermoeide ogen en voelt heel aangenaam aan. Het resultaat is een ‘plumpy’, volle stevige huid en minder kraaienpootjes.”

Hoe denk je over brow- & lashstyling? Ahmet: “Ik vind het persoonlijk belangrijk dat wenkbrauwen en wimpers actueel zijn en bij de tijd. Ze zijn heel bepalend voor het gezicht en geven karakter weer. Ik vind wel: hoe natuurlijker, hoe mooier, zeker als je wat ouder bent. Er zijn veel mensen die behoorlijk wat aandacht besteden aan hun wenkbrauwen en wimpers, dat is echt een hype. Allemaal prima. Maar wat heb je aan een mooi stel wimpers en een fraai paar wenkbrauwen als je huid er een beetje verdrietig bij kijkt? Als je 25 bent en je besteedt veel aandacht aan je wimpers en wenkbrauwen, komt dat wel tot zijn recht. Maar als je op leeftijd bent, met veel rimpels rond

EYE-PRODUCTEN

de ogen of een onzichtbare wimperlijn doordat je huid wat overhangend is, gaan die mooie wenkbrauwen je echt niet redden.”

Heb je een verkooptip voor de oogproducten? Ahmet: “De huid rond de ogen maakt deel uit van het gezicht, waarom zou je dit stukje overslaan in je behandeling? Als je
het goed doet, genereert dat extra verkoop. Veel mensen weten niet eens dat een oogcrème bestaat, zelfs mensen die in een salon komen. Je moet ze er wel op attenderen. Speel goed in op het gevoel van mensen. Ogen vertellen veel over vreugde en verdriet, daarvoor moet je iemand recht in de ogen kijken. Je klant moet ook in de spiegel durven kijken. We hebben allemaal een pc, tv, smartphone – onze ogen zijn gewoon moe en verdienen onze speciale aandacht. En vertel je klanten dat gewoon een nachtcrème smeren
echt niet werkt.”

 

 
PUBLICATIE IN ESTHÉ


Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone